Wednesday, 21 December 2011

Muntah ??

Muntah ????
OMG !!!
bkn muntah sbb tu La, aishh pikir jauh sgt !!
HAHA..

Nope !
nie muntah mungkin sbb salah makan.. xpon mungkin perot masuk angin..
tapi nak kata aku xmkn, xjugak ! makan je pagi tengah hari & petang ! haha HAMEK kau ! 
xpon nie tande2 nak demam ! HaiLa tak nak dah !! 

btw..

aku memg xsuke bab2 muntah nie !
perit k0t tekak !! berpinar jugak mata kepala aku..
.......

Friday, 16 December 2011

Kajian

 ALLAH je mengetahui.. .. 

Assalamualaikum ..... 



* a) Mengikut hadith umat Rasulullah akan hidup selama 1500 
tahun... sekarang sudah 1439 = 426 + 13 tahun hijrah.... daripada ini kita 
ketahui kita akan bertahan dalam masa 61 tahun lagi.. 
Jikalau ini benar, bumi akan kiamat pada tahun 2066... 

* b) Saintis telah menjumpai sebuah planet yang lebih kecil daripada bumi yang menghala ke 
bumi.. Ia telah dianggarkan bahawa planet itu akan melanggar bumi pada tahun 2014. 
Amerika akan cuba untuk menukarkan orbitnya dengan menembaknya dengan sebuah roket... 
Dan saintis juga telah menjumpai sebuah planet yang juga akan menghentam bumi... 
Ia dianggarkan akan melanggar bumi dalam masa 60 tahun lagi.. Dan planet ini lebih besar daripada bumi... 


Jikalau ini benar, dunia akan musnah pada tahun 2065..... 


* c) Dan dikatakan kuasa Israel akan mencapai puncaknya pada tahun 2007.... 
Dan kuasanya akan jatuh semula dalam 14 tahun, iaitu tahun 2022, disebabkan oleh penurunan 
semula Nabi Isa..... . Dan hadith mengatakan bahawa Nabi Isa hanya akan hidup selama 40 tahun 
dan dunia akan kiamat pada hari Nabi Isa wafat.. 
Jikalau ini benar dunia akan kiamat pada tahun 2062... 
Dianggarkan Bumi Akan K iamat Antara Tahun 2062-2066... 

* Wallahu'alam. .. Semua ini telah dikaji... 
Dan yang dipercayai paling tepat ialah hadith yang mengatakan 
bahawa umat Rasulullah akan bertahan selama 1500 tahun... 
K ita telah berada di bumi ini selama 1439 tahun... 
Cubalah anda kirakan sendiri... 

Beribadatlah wahai umat Islam sekalian... Ini adalah antara 
berpuluh-puluh artikel di internet yg seperti ini.. Dan jangan tunggu artikel 
seperti ini dikeluarkan baru kita nak buat amal. Benda ni dah diajar sejak 
kita kecil lagi. K iamat pasti tiba. hanya orang yang leka dengan dunia shj 
yang akan rugi. berhibur tidak salah tapi jangan lupa apa yang disuruh oleh 
Allah. Patuhi suruhan Allah dan tinggalkan yang mungkar. dan korang 
jangan risaula.....aman dunia akhirat..sama- sama kita doakan 
kesejahteraan untuk semua umat Islam.. 

Allahu Akbar

assalamualaikum semua ! post kali nie lebih pada fenomena alam..
ermm aku ingatkn ramai dah tau pasal sungai bawah laut upenye xsemua tau ! beborak dgn kwn2 pasal alam,
borak pye borak tercite la pasal sungai bawah laut nie..
aisshh sekema pulek ayat aku..hehe

aku xreti nak cerite gune taip2 nie, jd aku juz c0py n paste je dr tenet ! 
kalau ade sape2 yg sudi membaca diharap lepas nie dapat pikirkan keajaiban Allah nie..
SubhanAllah Maha Suci Allah !!

Tuesday, 6 December 2011

Terima kasih Ya Allah


alhamdulillah syukur !

Kau dengar doaku Ya Allah
Terime kasih atas nikmatMu ini !!!

xde mende yang nak diterangkan sgt
biar la xperlu kec0h!!!
cukup la
sekadar aku bersyukur pada Allah

Monday, 5 December 2011

Hari Asyura

assalamualaikum, alhamdulillah ade mase sket, 
ermm hari asyura byk fadhilatnya..
puase, mandi, solat sunat n sebagainye !
org yg berkhatan pon dpt fadhilatnye tau, ha mesti xtau kn !
org yg berkhatan pd 10 muharram, kesakitan berkhatan kurang sket !
oke la 2 kn, dh la budk2 lagi !

mandi sunat niat cam mandi sunat yang lain jugk !
"..sahaja aku mandi sunat pd hari asyura kerana Allah Ta'ala..

solat pon same, niat cam biase, 
4rakaat, pada rakaat pertama n kedua lepas al-Fatihah baca lah surah al-Ikhlas 11 kali !

pose byk sgt fadhilat dy, umpama pahala 1000 tahun buat haji ! aku xingt la ape lg tp byk jugak la !

oke la t aku sambung taip ! 

NAK PEGI AMEK RESULT !!!!

Tawakkal tu 'ala Allah...

Friday, 2 December 2011

Teratak Puteri !

alhamdulillah dgn KurniNya berjaye jgk kitorg selesaikan pertandingan memasak ! mcm xcaye pon ade !
hehehe kumpulan aku dpt tempat kedua, xsangka tau ! 

TAHNIAH

and TAHNIAH jugak buat Block A1 yg memegang gelaran Juara ! 
Kluster Jauhari Bolehh !!

hehe byk jugak gambo deme2 nie amek,
nah amek teng0k sendiri



kiri : nadia, kanan : piqah
hebat memasak

Ombak Rindu

assalamualaikum aishhh Ombak Rindu la plak kan ! Miss Wave ! kah kah kah !


adaptasi dr novel uhh ! caya la yong !!!
huhu~ tp nape lisa jd watak jahat ! xsyok la cmnie ! aisshh ap2 pon kte tgok je la nti,
dorg kn pelakon hebat2 mesti leh bawak dgn baik punyeerr ! chaiy0k la ! antara novel best kot..

aduyai nak tengok ! nak tengok ! nak tengok !
cmne nak tengok ! ibu kasi ke aku pegi ! alahai
ermmm btw tunggu je la pendrive si azam, dak kelas aku, dy 2 kaki movie sket ! hehe
jimat kos jimat tenaga !
sape yg untung, aku jugak ! hahaha 

Biar Bet0i Syamimi

errrmm alhamdulillah and Thanx ! tp biar betoi cm xcaye ! uhh soklan sgt hebat yea cik norsyamimiibrahim ! xsia2 perah otak 2 sampai hancur ! :-)

oke la sbb kn ade yg sudi menge'tag' my name, so xsalah kn kalau membalas ! tp sebelum 2 mnx maaf beben0 la yer .. tgok senarai name 2 pon xde la kenai sgt ! lgpon cek nie oghang luaq ! hee

mai cek jawab segala mcm soklan cik mimi  tu :-p


#sekarang nih apa yang paling hampa sayang?
opcoz nyawe n pegangan saye ! xde nyawa xde pegangan matila kot..


#siapa inspirasi korang nak buat blog nih? hehe
xde kot !


#kalau dapat 1 juta, nak buat apa eh?
pegi buat haji gn ibu abah saye..nak kiss hajarul aswad !!


#lagu favourite korang?
Ainul Mardhiah..dgr jgn xdgr ! kompem leh jatoh jantung korg..


#ciri2 future husband / wife? haha
auuuchhh, xde jwpn la plak tp pokok pangkalnye mesti sorg yg mampu menjadi imamku,
membimbingku, berusaha mendalami ilmu Allah expclly Ilmu Akhirat..


#kalau boleyy sekarang nih korang nak buat apa?
tido !! hahaha mcm2 nk buat xcukup ruang nk senaraikan..


#ada berapa orang adik beradik?
6orang ! cadang nk mnx tambah tp xyah la xlarat nk jage, cehh mcm la jage sgt ! hehe


#baca novel tak? antara banyak2 novel korang suka novel apa yea?
uhhh semestinya adabi ! hahaha mesti la suke ! kalau novel islamic byk ! tp
novel cinta i lo0oikee Andai Itu Takdirnye n Ayat2 Cinta, meleleh air mat0 kot..


#kalau boley kembali ke masa lalu, korang nak tak? and nak buat apa?
nak !!! nak kutip duit raye byk2 ! hahaha


#dah habis belajar, nak jadi apa yea? haha
ermm jadi ape yea ? xtau la xde jwpn lagi..
jadi orang-orang pun buleehhh !! :-)


#sapa orang yang paling korang sayang? hehe
senang je soklan nie cam kacang botak !
mesti la ibu saye ! xperlu ulas ape2, korg pon tau sbb ape kn korg syg mak korg !

DONE ! Full Stop !

Tuesday, 29 November 2011

Memasak

eehhheeem3 !!!!!!!!
bkn sakit tekak tapi cume nak kato i'm heppy

hehehe sabtu nie aku join pertandingan memasak ! giLo xgiLo ! aku mati2 ingt aku xdpt masuk sbb dengo kabo dh pen0h ! aleh2 Zen (Ketua Block) serbu bilik aku, katony0 nak aku masuk sekali ! cantek ! oke je ! alhamdulillah la kan dpt msauk ! kah kah kah .. menang xmenang tolak tepi ! asalkan dpt lingkupkan kuali, aku dh puas hati kot urrmm , kih3

time2 tgh nk berbincang strategi negara nie, bole plak Zen ckp dy xjadi masuk ! memg nk kene pal0ng kepala kwn aku sorg nie ! aishhh memg memg ! nasib ade Nadia, Nisa & Aqilah, kalau x ! memey tak la !

so debar jugek nak tunggu sabtu nie ! tup tap tup tap 

menunye :
ayam masak lomak cili api
puding jagung
bandung

CHAIY0K!!

ha berselisih dgn program kerjaya plak kot ! aku nk g program 2 jgk ! kalau bole nk g awal2 leh kutip ape yg bole dikutip ! kalau lambat ! melepas la aku ! puteh mat0 orang kat0 !

aishh xdapek plak den nk borak pepanjang ! bany0k kej0 lg nih ! tata 

Monday, 28 November 2011

Kisah Habil & Qabil

Manusia pertama hidup di dunia adalah Nabi Adam A.S. Beliau telah diturunkan ke dunia ini  bersama pasangannya Siti Hawa setelah mengingkari perintah Allah supaya jangan memakan buah Khuldi di dalam taman syurga, namun atas godaan Iblis, mereka memakannya juga dan tercampaklah mereka serta keturunan manusia ke muka bumi ini. Mereka hidup di dunia dan dikurniakan dua pasangan kembar iaitu Qabil dan Iqlima serta Habil dan Lubuda.
Dikisahkan apabila anak-anak Nabi Adam telah memasuki alam remaja, maka Nabi Adam berfikir cara supaya anak-anaknya tidak terjebak dalam maksiat. Lalu Allah mengilhamkan kepada Nabi Adam agar mengahwinkan kedua puteranya dengan kedua puterinya. Setelah mendapat ilham dari Allah, maka Nabi Adam menetapkan bahawa Qabil dikahwinkan dengan adik kembar Habil iaitu Lubuda manakala Habil dikahwinkan dengan adik kembar Qabil yakni Iqlima.

Dialog Suami Isteri Di Malam Pertama

Di malam yang hening, merupakan malam pertama bagi sepasang suami isteri ini, malam penentuan pertarungan hak dan batil. Malam yang dinanti-nantikan oleh sepasang mempelai yang baru hangat diraikan dalam majlis kenduri tengahari tadi. Alam bagaikan mengerti, hujan rintik-rintik dan sejuk yang nyaman di perkampungan seperti ingin membasahkan kehangatan suami isteri malam ini.
Suatu yang mengesankan ialah inilah kali pertama mereka bersua muka, menatap wajah pasangan dengan lebih dekat, menyentuh kulit mulus isteri yang dicintai dan inilah debaran malam pertama bagi mereka. Sebelum ini , mereka tidak pernah sedekat ini, jika adapun bertemu di hadapan keluarga masing-masing, jika ada pun bertemu bersama kawan-kawan. Tidak pernah mereka berjalan beriringan, tidak pernah mereka menjangka bahawa satu perkenalan, satu masa yang singkat terus membawa kepada jinjang pelamin. Alam pernikahan yang begitu asing bagi mereka.

Sunday, 27 November 2011

Kematian

100 hari sebelum kematian
Ini adalah tanda pertama dari Allah kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.
40 hari sebelum kematian:
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih akan merasakan seakan-akan bingung seketika.
7 hari sebelum kematian:
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba ianya berselera untuk makan.
3 hari sebelum kematian:
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.
1 hari sebelum kematian:
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.
Tanda akhir sebelum kematian:
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Bidadari Syurga Memandikan jenazah Maryam

Nabi Isa adalah nabi yang dilahirkan tanpa ayah dengan izin Allah dan Maryam adalah ibu yang telah melahirkan, menjaga dan mendidik Nabi Isa dengan penuh kasih sayang. Suatu hari Nabi Isa telah bekata kepada ibunya, “Sesungguhnya dunia ini adalah kampung yang akan musnah dan sesungguhnya akhirat itu adalah kampung yang kekal, oleh itu, marilah ibu besama saya”.
Setelah berkata demikian, maka berangkatlah mereka menuju ke gunung Lebnon. Apabila sampai di gunung tersebut, maka Nabi Isa dan ibunya berpuasa di siang hari dan mendirikan solat di malam hari. Makanan mereka terdiri daripada pohon kayu dan meminum air hujan sahaja.
Setelah sekian lama Nabi Isa dan ibunya tinggal di gunung tersebut, maka suatu hari Nabi Isa turun dari gunung tersebut untuk mencari daun kayu untuk mereka berdua berbuka puasa. Setelah Nabi Isa turun ke bawah, datanglah malaikat menghampiri Maryam dan berkata, “Assalamualaiki ya Maryam, orang yang sangat patuh mengerjakan puasa pada siang hari dan mengerjakan solat pada malam hari”.
Sebaik saja Maryam melihat orang yang memberi salam itu, maka Maryam berkata, “Siapakah kamu ini? Badan dan seluruh anggotaku menggeletar dan berasa takut mendengar suaramu”. Malaikat tersebut menjawab, “Aku adalah malaikat yang tidak mempunyai belas kasihan kepada sesiapa pun baik anak kecil, orang tua atau sebagainya sebab aku adalah malaikat pencabut nyawa (Izrail)”.

Jibril Dicipta

Telah bersabda Rasulullah S.A.W bahawa, “Sesungguhnya Allah telah menciptakan malaikat Jibrail dengan bentuk yang sangat elok. Jibrail mempunyai 124,000 sayap dan di antara sayap-sayap itu terdapat dua sayap yang berwarna hijau seperti sayap burung merak, sayap itu antara timur dan barat. Jika Jibrail menebarkan hanya satu daripada beberapa sayap yang dimilikinya, maka ia sudah cukup untuk menutup dunia ini”.
Setelah memandang dirinya yang tampak begitu indah dan sempurna, maka malaikat Jibrail pun berkata kepada Allah, “Wahai Rabbku, apakah Engkau menciptakan makhluk lain yang lebih baik daripada aku?” Kemudian Allah pun menjawab pertanyaan malaikat Jibrail, “Tidak”. Mendengar jawapan Allah, maka malaikat Jibrail pun berdiri dan melakukan solat dua rakaat untuk bersyukur kepada Allah. Pada setiap rakaat solat yang dikerjakan oleh malaikat Jibrail, dia menghabiskan masa selama 20,000 tahun lamanya.

Jin Ifrit & Ayat Kursi

“Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang tetap hidup, yang kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya), yang tidak mengantuk usahkan tidur, yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya, yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi, dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya, dan Dialah yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)”.
Di atas adalah bacaan dan maksud ayat Kursi yang diterjemahkan dalam bahasa melayu. Ayat Kursi amat agung di sisi Allah S.W.T dan ketahuilah bahawa sewaktu ayat ini diwahyukan kepada Rasulullah, terdapat beribu-ribu malaikat yang mengiringi ayat Kursi kerana kebesaran dan kesuciannya. Oleh kerana keagungan ayat ini, maka jin kafir yang paling kuat yang digelar Ifrit pun tidak mampu menahan kehebatan ayat Kursi sehingga ia mati. Ikuti kisahnya.
Pada suatu hari, seorang pedagang bernama Ka’ab telah pergi ke negeri Basrah dengan membawa barang dagangannya untuk dijual. Setelah Ka’ab sampai di sana, dia mencari tempat penginapan, tetapi semuanya telah dipenuhi oleh pedagang-pedagang yang telah datang lebih awal. Kemudian Ka’ab melihat ada sebuah rumah kosong yang dindingnya terdapat banyak sarang labah-labah. Kelihatannya rumah itu telah lama tidak didiami orang. Ka’ab bertemu dengan tuan rumah tersebut dan ingin menyewa tempat itu selama lebih kurang satu minggu.
Kata tuan punya rumah tersebut, “Rumah ini aneh sekali, selalu menjadi buah bicara masyarakat ramai. Menurut kata orang, rumah ini didiami oleh jin Ifrit dan banyak orang yang mendudukinya menjadi binasa”. Ka’ab berkata, “Meskipun demikian memandangkan tempat lain tidak ada, saya sanggup tinggal di sini asal saja tuan mengizinkan”. “Baiklah, saya tidak keberatan dan saya tidak mengambil sebarang bayaran”, kata tuan rumah.


Ka’ab tinggal di rumah itu mulai petang hari dan tidak merasa takut tetapi apabila tengah malam, Ka’ab nampak bayang hitam dengan dua biji mata menyala-nyala seperti api mendekati dirinya. Maka Ka’ab bangun membaca, “Allahula ilaha illa huwal hayyul qayyuum” tetapi bayang-bayang itu selalu mengikuti apa-apa yang dibaca oleh Ka’ab sehingga hampir pada akhir ayat. Tetapi setelah Ka’ab membaca akhir ayat berbunyi, “Walaa ya uduhu hifzuhumaa wa huwal alyyul adziim” tidak terdengar lagi suara yang mengikutinya.
Ka’ab hairan dan ulanginya lagi membaca kalimah terakhir tersebut, “Walaa ya uduhu hifzuhumaa wa huwal alyyul adziim” tetapi tidak terdengar lagi suara yang mengikutinya, maka dibacanya berulang kali dan bayangan hitam itu pun hilanglah dan pandangan Ka’ab. Kemudian Ka’ab terbau sesuatu bau seperti ada sesuatu yang terbakar. Kemudian Ka’ab tidur di tempat itu dengan tidak mendapat apa-apa gangguan.
Keesokkan paginya Ka’ab mendapati di salah satu sudut rumah itu terapat bekas-bekas seperti ada sesuatu yang telah terbakar dan nampak ada abunya. Di saat itu Ka’ab mendengar suatu suara berkata, “Hai Ka’ab, engkau telah membakar jin Ifrit yang ganas”. Ka’ab hairan dan berkata; “Dengan apa aku membakarnya?” Jawab suara itu, “Dengan firman Tuhan: Walaa ya uduhu hifzuhumaa wa huwal alyyul adziim”.
Seperti yang diketahui umum, jin Ifrit telah wujud dari zaman 
dahulu lagi dan ia pernah diceritakan 
bahawa jin Ifrit adalah salah satu daripada 
pembantu Nabi Sulaiman yang hebat sewaktu 
pemerintahan baginda.

Friday, 25 November 2011

Sedih vs Kecewa

ermm siyez aku ckp, aku upset gile kau buat aku cmnie..
aku tatang kau bagai minyak penuh ! aku sayang kau giler2..
ini yang kau balas pada aku !
aku sedeh sgt kau buat aku cmnie !
sebelum nie, kau la yang setia teman aku ! kau sentiasa ade kat sisi aku ! aku susah ke aku senang ke mesti kau ade ! aku rase kosong bile kau xde..
kenape kau buat aku cmnie ! aku sayang kau cm nyawa aku sendiri tau ! :-(

kembali la pada aku ! aku merayu ! jgn merajuk sampai buat aku xtentu arah pikirkn kau !
jangan seksa jiwa aku ! 

tak pe la..

Thursday, 17 November 2011

Chamilz Hanafi

Hahahahha tetibe je tingat kat anak pakcik Hanafi sorg nie !
cik jannah nak balek Nogoghi dh ! tp jeles kat incik syamil nie !
dy dpt cuti sem 3minggu ! stat 24 hb 11 nie
tak aci . tak aci . tak aci . tau
nak jugak lelame duk ipoh nie !

uuurrrmmmm

ha jeng jeng jeng nak wat keje xbaek nie ! nak publish gambo dy ! 
wawawaaawa t0ink3x

Ha nie la org yg digembar gemb0rkan lam post kali nie..
hehe maap yea incik !
tataaaa


Hari Jumaat

alahai hari nie ari jumaat dh ! xbestnye ! nk kene blek nun jauh kat negeri org tuh
NEGERI SEMBILAN
aishh apo ehh ! jannah jamil kene tanam semangat baru nie oke ! last sem kn ! 
jgn ingt yg dh lepas yea cik jannah ! arap result sem 1 oke la ! hehe amin ~

*************************

selamat tinggal FB ! hehe mcm la xleh on9 kat sane ! Btw memg susah nk on9 kat sane, sekali on9
memg xkn ingt dunia luar dh ! dasyat xdasyat 2 la HAKIKAT ! hehe

!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sk0r y0ng sk0r !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

After this ...
No more berangan !
No more ingat masalah org !
No more tido memanjang
No more ape-ape je lah ! aishh

But 

More read Al-Quran
More study
More solat sunat
More puase sunat
More what ever la ! ehhehehe
janji yg baik2 aje !

" IPOH "
I wish SELAMAT TINGGAL
hehehe next year baru balek Ipoh

***************************************

satu je hakikat aku kene tanggung

Umor ku makin hampir ke angka 20-an
hahaha 2la hakikat cik jannah kene terime..
cam xcaye pon ade ! caye la
dah beso upenye anak dara pakcik jamil al-jamilah nie!!
bhahahaha no la ! incik jamil je sudah !

that's all ! wish me luck yea

tata atie ! sayanggg kau tau !!

Lub . Lub . Lub
ngeeeee~


Wednesday, 16 November 2011

Sorry Yea Cayunk

alahai sori yea yunk xdpt join kuar khamis nie ! almaklum dh nk balek kn, mood sdeh je nie! hehe
BOWLING erk? 
lagi la termangu2 kalau join ! sorry2 ! bkn xsudi tp ade kwn2 yunk kn, segan la ! 
!!!!!!!!!!!!  sorry  !!!!!!!!!!!!
ermm btw thanx sgt bg pinjam novel

dituju khas tok ezzatiehafiezah


sebagai penebus, jannah jamil publish gambo2 yunk erk seperti yg yunk nak kan tu 


tunggu sekejap :)


gambo2 kat bwh nie sume amek mase kitorg g KTM
aku nk beli tiket !
byk sdeh sbb mtor rosak then tunggu mekanik jd ak mainkan peranan jd jurufot0 sementara mnunggu! 
hahahah
nie la hasil tgn aku ..


jeng jeng jeng..

Tuesday, 15 November 2011

Manusia Tak Pernah Puas

assalamualaikum ! uhhhh
kali nie aku nak story sal diri aku ! aku tergolong ke dlm manusia yg xpernah puas dgn ape yg ade?
nth la ! sbb munasabab aku ckp cmnie c0z aku ase xpuas dgn cuti ! Allah ! erm malasnye nak balek matrik ! balek2 je teros MUET ! xbest langsung kot..  2la cam yg aku ckp manusia xpernah nak puas dgn ape yg ade ! oke oke aku bersyukur sekurang-kurangnye dpt jgk aku jeng0k rumah ! kn kn (penyedap hati) hehe baeekkk aku syukur ! uhhh semoga segala urusan dipermudahkn Allah tp sebelum tu aku pon kene mainkan peranan tok permudahkan urusan aku dgn Allah terutama dalam bab mendirkan solat ! kwn2 pon same k ! bile kte dah selesaikan urusan kte dgn Allah insyaAllah Allah pon akn permudahkan urusan kte ! jgn sekali-kali bersangka buruk pada Allah. aku ase nie je la kot coretan aku !

mood : nak sambung cuti (angan2 yg xmungkin berlaku) FullStop

Monday, 14 November 2011

Nafsu

هي النفس ان أنت سامحتها
رمت بك أقصى مهاوي الخديعة
فإن شئت فوزا فناقض هواها
وإن واصلنك أجزها القطيعة
ولا تعبأنّ بميعادها
فميعادها كسراب بقيعة

Itulah hawa nafsu, jika kamu memberinya toleransi
Ia akan melemparkanmu pada jurang tipuan yang paling dalam
Apabila engkau ingin jadi pemenang, maka ingkarilah kehendak hawa nafsu
Jika ia tetap memburumu, balas dia dengan pemutusan
Janganlah engkau peduli janjinya
Kerana janjinya seperti seruan fatamorgana 
Serangkap Syair Daripada Al-Awaiq 

nota kecil :article di ambil dari blog student mesir

Elak 7 Perkara Selepas Makan

MEROKOK
Jangan merokok selepas makan. Kajian pakar membuktikan bahawa menghisap sebatang rokok selepas makan menyamai menghisap sepuluh batang rokok. Justeru, risiko diserang kanser adalah lebih tinggi.


MAKAN BUAH
Jangan makan buah sejurus selepas makan. Ini menyebabkan perut anda kembung. Sebaliknya makanlah satu atau dua jam sebelum atau selepas makan.

Tentang Solat

Ganjaran Bagi Mereka Yang Menjaga Solat


Diriwayatkan pada sebuah hadis, siapa yang menjaga sembahyang 5 waktu, maka Allah akan memuliakannya dengan 5 perkara iaitu;
  • Masuk syurga tanpa dihisab.
  • Dihindarkan dari seksaan kubur.
  • Dihindarkan dari kesempitan hidup.
  • Berjalan di atas sirat bagaikan kilat.
  • Diberi kitab amalnya dengan tangan kanan.
Balasan untuk Mereka Yang Meninggalkan Solat

Barang siapa yang meremehkan atau meninggalkan sembahyangnya dengan sengaja, maka Allah akan menghukumnya dengan 15 seksaan iaitu,


Ketika di dunia;
 1. Dicabut berkat pada umurnya.
 2. Dihapus tanda orang soleh pada wajahnya.
 3. Amalan yang dikerjakannya tiada pahala.
 4. Doanya tidak diangkat ke langit.
 5. Tidak mendapat pahala orang solehin.



Ketika mati;
6. Mati dalm kehinaan.
 7. Mati dalam kelaparan.
 8. Mati dalam kehausan, walau diberi air selautan pun  tidak
     mencukupi. 



Ketika dalam kubur;
9. Disempitkan kuburnya hingga berselisih tulang rusuknya.
10. Dinyalakan api di dalam kubur lalu bermainlah ia di dalamnya siang dan malam.
11. Didatangi ular `Syuja` yang buta mata dan kukunya dari besi dimana

setiap kuku panjangnya mengambil masa perjalanan sehari.


Ketika hari kiamat;
12. Diberatkan hisabnya.
13. Mendapat kemurkaan Allah.
14. Dimasukkan terus ke dalam neraka.
15. Putus dari rahmat Allah.



Dosa Meninggalkan Solat


Meninggalkan sembahyang adalah satu-satunya pemisahan antara keimanan dengan kekufuran. Dosa setimpal untuk mereka yang meninggalkan sembahyang bagi setiap fardu adalah seperti berikut;


Subuh     - satu fardu yang ditinggalkan Allah akan mencampakkannya  
                  ke dalam neraka selama 60 tahun.

Zuhur     - satu fardu yang ditinggalkan, dosanya sama seperti
                 membunuh 1000 orang Islam.

Asar       - satu fardu yang ditinggalkan, dosanya samalah seperti  
                  meruntuhkan kaabah.

Maghrib - satu fardu yang ditinggalkan, dosanya sama seperti seorang  
                  itu berzina dengan ibu (bagi lelaki) atau bapa (bagi  
                  perempuan).

Isyak      - satu fardu yang ditinggalkan, Allah tidak akan meredhai
                  hidupnya di atas muka bumi ini.
 



Cara Pakai Cincin & Potong Kuku Dlm Islam


Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je..

sunnah nabi jarang nak ikut ..

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss
khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku
yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk
kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.

Salah Nie



Ilmu Perlu Dikutip

بسم الله الرحمن الرحيم

tetibe tersentak hati bile melihat kesungguhan org lain mnyampaikan ilmu melalui coretan di blog ! aku pon nk jd mcm tu jgk ! insyaAllah !! segala ilmu harap dpt dikongsikan bersama ..

baiklah mulai saat ini detik ini..
aku akn kumpul sebanyak mane ilmu yg bermanfaat utk aku amalkan serta dikongsi bersama teman2 yg lain.. 
amin mudah2an ilmu nie mndapat keredhaanNya..

mungkin akn terselit jugak kisah hidupku ! almaklum dh mcm diari kan ! hehehe

Sunday, 13 November 2011

Bersin



Daripada Abu Hurairah r.a.,“Apabila Rasulullah s.a.w. bersin, beliau meletakkan tangannya atau kain bajunya ke mulutnya untuk menutupnya sambil memperlahankan bunyi bersin itu.” (HR Abu Daud)

Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda, “Jika seseorang itu bersin, maka hendaklah dia memberi pujian kepada Allah dengan mengucapkan “الْحَمْدُ لِلَّهِ” [Alhamdulillah] (Segala puji untuk Allah). Manakala bagi setiap Muslim yang mendengar saudaranya bersin hendaklah mendoakannya dengan menyebut “يَرْحَمُكَ اللهُ” [Yarham kallah] (semoga Allah memberi rahmat kepadanya). Dan jika orang yang bersin mendengar saudaranya menyebutkan “يَرْحَمُكَ اللهُ” [Yarham kallah], maka hendaklah dia mengucapkan “يَهْدِيْكُمُ اللهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ” [Yahdikumullah wayus-lihu balakum] (Semoga Allah memberi petunjuk kepadamu dan memperbaiki keadaanmu).” (HR al-Bukhari)