Sunday, 21 October 2012

SANAHELWA

assalamualaikum sulamanhidup !

21hb10 nie sebenarnya hari lahir ibu saya, sekarang dah genap 47 tahun..
semua orang sayang ibu/mak/ummi atau mungkin mammy, hehehe
kan ?
walaupon ibu saya dah hampir cecah angka 50 tetapi semangat dia masih tinggi, kalah kami yang berpangkat anak nie, hehe. ibu ku kawan terbaik buat ku sebab segala masalah segala bende saya cerita kat ibu saya tau.

agak2 siapa lah yang mcm saya nie erk? teringin jugak nak jumpe :)

"...ibu selalu buat kiteorg tersenyum, sebesar mana masalah sekalipon ibu dpt tenangkan kami, dpt beri nasihat kat kami..
sbb tu kami sayang sgt kat ibu.. ape yang kami nak, semua ibu buat.. xkira la dari segi makanan ke minuman ke, tempat tido & yang paling penting PAKAIAN ! sbb ibu saya memang suka offer nak buat kan baju tok kiteorg.. sape xsuka kan sbb tu kan jahitan tangan dr org yang kite sayang..hehehe..."

insyaAllah ape yang ibu pesan masih tersemat dlm hati nie, dr sekecil2 hal sehingga sebesar2 hal..
dari ape yang dilarang  apa yang disuruh..kakak harap satu hari nanti kakak dpt gembirakan ibu, xkira di dunia mahupon di akhirat :)
(bkn bermaksod skg nie saya xgmbirakan ibu saya) hehe

ermmm memang xpuas kan ucap ayat keramat "sayang" nie

kakak sayang sgt2 kat ibu tau
rindunyyeeeeee, toink3



SELAMAT HARI ULANG TAHUN YANG KE-47 IBU !
ciuman kasih dari anakmu 
<kakak>

Friday, 11 May 2012

.............

If one day you realize i haven't talked to you in a while, it's not because I don't care, it's because you pushed me away and left me there ::♥

Thursday, 3 May 2012

kekurangan itu kelebihan


"Sesungguhnya jika kamu bersyukur, pasti Kami akan menambah nikmat-Ku kepadamu, dan jika kamu mengingkari nikmat-Ku, maka sesungguhnya azab-Ku sangat pedih" (QS. Ibrahim [14]:7).
kebiasaannya, bila kita di kurniakan nikmat, rezeki, kegembiraan mahupun kelebihan, apa yang kita akan lakukan??
BERSYUKUR!
ya, itulah yang seharusnya.
tapi...
bagaimana pula kalau kita di berikan kekurangan. kecacatan, kemiskinan, kedukaan dan ujian. berapa ramai yang bersyukur?
tepuk dada, tanya iman?
saya pasti mungkin hanya segelintir di antara kita yang bersyukur bila ditimpakan ujian. mungkin dalam 100% hanya  5% yang bersyukur dan berlapang dada bila ditimpa ujian.
Sedarkah kamu?
beruntunglah bagi mereka yang selalu bersyukur dan sabar. Banyak kelebihan yang di berikan oleh Allah SWT kepada mereka yang bersyukur dan sabar dengan ujian yang diturunkan.
fiman Allah:
"Mereka yang sabar dalam musibah, kemiskinan dan ketika peperangan. Merekalah orang-orang yang benar dan merekalah orang-orang yang bertakwa - memelihara dirinya dari kejahatan". (QS Al Baqarah : 177).
saya pasti kalian mesti pernah dengar kata kata ini:
"after every storm there is a rainbow"
Walau apa juga ujian yang diturunkan kuatkan semangat dan azamkan tekad. yakinlah dengan janji tuhan.
Biar kita miskin, biar kita buruk, biar kita cacat asal hidup mendapat berkat.
Fikrkan setiap kekurangan yang diberikan pasti ada kelebihan yang diberikan. begitu juga sebaliknya. setiap kelebihan itu pasti ada kekurangan kerana kita memang di ciptakan lemah dan tidak sempurna.
Ingan kekurangan itu hebat. jangan pernah rasa rendah diri dengan kekurangan diri. kerana percayalah, setiap yang Allah kurniakan mempunyai kelebihan dan keberkatan tertentu.
ingatlah,

Abdul Rahman Auf yang menangisi kemewahan



Abdul Rahman Bin Auf bin Abdul Harith bin Zuhrah bin Kilab bin Murrah bin Kaab bin Luayyi Al Quraisyi Az Zuhri lahir 10 tahun selepas tahun gajah dan membesar sebagai seorang pemuda yang teguh peribadi dan memiliki karismatik yang berkualiti.
Beliau mendapat pendidikan awal dengan sifat berani, tegas, toleransi, zuhud dan dermawan. Selain menjadi ahli ekonomi yang berwibawa dan amanah, beliau merupakan antara sepuluh orang sahabat yang dijamin syurga dan salah seorang dari 6 anggota mesyuarat untuk memilih khalifah selepas wafatnya Al Farouk rha.
Beliau wafat pada tahun 31 hijriyyah dalam usia 73 tahun dan di maqamkan di Baqi'
Sebelum Islam
Menjauhi penyembahan berhala, maksiat dan mungkar.
Persekitaran hidup dalam keluarga mulia dan bermaruah.
Selepas Islam
Orang yang kelapan memeluk agama Islam.
Menyertai program perkaderan di Darul Arqam.
Melakukan hijrah ke Habsyah sebanyak dua kali dan akhirnya ke Madinah Al Munawwarah.
Menyertai semua peperangan yang disertai oleh Rasulullah
Jati Diri Yang Kental
Abdul Rahman bin Auf telah dipersaudarakan oleh Rasulullah saw dengan Saad Ibnu Rabi'e seorang bangsawan dan jutawan Madinah (Al Ansar). Namun beliau tidak mengambil kesempatan dan peluang untuk memboloti harta kekayaan saudaranya sekalipun beliau mendapat tawaran yang lumayan termasuklah memilih salah seorang daripada isteri saudaranya.
Sebaliknya beliau meminta Saad menunjukkan kepadanya dimanakah pasar dan beliau memulakan perniagaan dipasar tersebut dengan keringat dan semangat berdikari yang gigih.
Berdikari
Prinsip berdikari yang dimiliki oleh Abdur Rahman bin Auf menjadi formula asas kejayaan dan kecemerlangan beliau. Berdikari adalah tanda harga diri individu yang bermaruah dan bebas dari hidup bergantung dengan orang lain. Prinsip inilah juga yang diajar oleh Rasulullah saw. buat semua ummat bagi membina tamadun yang cemerlang.
Sabda Rasulullah saw.:
"Tiada sesuatu makanan yang baik melebihi apa yang dihasilkan dari usahanya sendiri. Nabi Allah Daud makan dari hasil usahanya sendiri." - Riwayat Bukhari
Amanah
Kecemerlangan yang diperolehi dalam perniagaannya juga banyak bergantung kepada sifatnya yang amanah, sifat inilah meletakkan beliau sebagai usahawan yang berjaya dan beliau juga antara sahabat yang paling kaya di Madinah.
Rasulullah saw. pernah menyebut:
"Engkau adalah yang dipercaya(amanah) dikalangan penghuni langit dan engkau jugalah yang dipercaya (amanah) dikalangan penghuni bumi."
Taat
Peribadinya yang soleh dan taat kepada Allah swt pula menjadi modal utama yang menjana kemajuan gemilang dalam kerjayanya sebagai seorang ahli ekonomi dan usahawan. Peribadi ini diiktiraf oleh baginda Rasul saw dengan sabdanya:
"Tidak dicabut roh seseorang Nabi sehingga ia sembahyang di belakang seorang lelaki yang soleh dari ummatnya."
Pengurusan Ekonomi Berorientasikan Kebajikan
Kejayaan gemilang yang dicapai oleh Abdul Rahman bin Auf Rha. tidak menjadikan beliau lupa daratan dan menyeleweng dari manhaj Rabbani. Sebaliknya beliau menangani kekayaannya dengan menabur bakti kepada agama, perjuangan dan ummah.
Dikeluarkan oleh Abu Nuaim di dalam kitab Al Hilyah daripada Az Zuhri katanya:
"Abdul Rahman bin Auf telah bersedeqah di zaman Rasulullah saw. setengah dari hartanya yang berjumlah Empat Ribu Dirham kemudian beliau mengorbankan 40 Ribu Dirham, 500 kuda di jalan Allah swt. diikuti pula 1500 ekor unta di jalan Allah swt. Kesemua harta itu adalah hasil perniagaannya."

Dik, abang pon sayang ~


Perempuan.
Orang perempuan memang tahu perkara ini. Ada waktunya, emosi tiba-tiba membuak-buak dan biasanya ia terjadi pada ketika Allah mahu memberi 'cuti'. Seperti ada sahaja yang tidak kena. Biarpun sudah berusaha menjadi sesabar mungkin, tetap jugalah meletus rasa yang ditahan-tahan dalam dada, dan untuk saya, saya tidak tahu mengapa suami saya jugalah yang menjadi mangsanya.
Betul, dengan suami sebaik itu saya tidak ada perkara mahu digantung ke lidah menjadi isu. Namun, pada ketika rasa itu sampai, apa sahaja perkara pun boleh menjadi isu, dan biasanya yang terjadi adalah kerana saya tidak puas dengan satu perkara ini. Anehnya, ia wujud pada saat dia mahu memujuk saya.
Dik.
"Sekurang-kurangnya, senyumlah, dik."
Aduhai suami saya yang sangat saya kasihi ini, setiap kali dia mahu memujuk, hanya itulah caranya dia memujuk. 'Senyumlah, dik'. Paling berbeza pun, dia cuma berkata, 'Maniskanlah mukamu, dik'. Hanya itulah kata-katanya berdengung menambah perit rajuk dalam hati.
Malah, tidak tahu saya daripada mana datangnya panggilan 'dik' untuk saya. Jauh-jauh hari sebelum menjadi isteri, sering-sering sahaja saya terbayang kata-kata manja untuk saya. Mungkin sahaja lelaki itu memanggil saya, 'sayang', 'ayang', 'darling', dan paling saya mahu, dipanggil, 'honey'. Terpengaruh benar saya dengan drama-drama di televisyen.
Namun, pada kali pertama dia memandang wajah saya, dia tersenyum dan berkata, "Dik, kamu sudah makan?"
Sempat jugalah saya tergamam, tetapi itu tidak apa-apa lagi kerana saya fikir mungkin dia lelaki yang gugup. Jangankah dia, saya sendiri hanya tunduk memandang inai pada ibu jari kaki sendiri. Kaku dan nafas pun ditahan-tahan.
Namun, sehari, seminggu dan sehinggalah mendapat dua anak, tetap jugalah dia memanggil saya, 'dik'.

"Dik, ikan ini kamu mahu masak apa?"
"Nanti abang belikan baru. Janganlah sedih, Dik."
"Dik, esok jangan lupa, ya."
Untuk kebanyakkan waktu juga, saya cuma diam dan kemudiannya dengan aneh suami saya akan melakukan sesuatu yang membuat saya ketawa. Sesuatu yang saya sendiri tidak faham mengapa saya menjadi sangat mudah ketawa.
Sehinggalah pada hari itu, pada ketika rasa itu datang lagi. Sayadengan tidak tahan lagi berkata, "Abang ini, dari dahulu sampai sekarang asyik memanggil saya, dik. Dik. Dik. Tidak adakah kata-kata lain yang lebih kasih bunyinya?"
Suami saya yang saya kasihi itu terdiam lama sebelum berkata, "Maafkan abang, dik. Tidak tahu abang kata-kata apa lagi yang lebih kasih daripada itu. Maafkan juga kerana selama ini, abang hanya fikirkan dengan melengkapkan segala keperluan rumah ini, akan membuatkan kamu bahagia. Terima kasih kerana mengingatkan abang, dik, kerana apa yang diperlukan oleh hati itulah yang lebih utama."
Saya diam. Saya berasa puas, namun tetap juga ada berasa kesal. Apalah salah suami saya ini sehingga perlu saya merajuk begini.
Lalu terjadilah detik itu apabila dia berkata, "Janganlah merajuk lagi, sayangku."
Tidak tahu saya, terus sahaja saya ketawa sehingga keluar air mata. Entah mengapa kata-kata suami saya itu terdengar sangat lucu. Rajuk saya hilang, bertukar rasa yang bertambah sayang kepada dia.
Itulah yang sering-sering berlaku dalam hidup saya. Pada ketika saya merajuk, dan mengharapkan dia memujuk, dia seringkali gagal memujuk dengan cara yang saya fikirkan tetapi akhirnya tetap juga saya ketawa dan rajuk pun hilang.
Lalu pada hari itu, saya ceritakan perkara itu kepada ibu dan ibu segera memarahi saya, "Hal rumahtangga kamu, jangan ceritakan kepada orang lain, walaupun dengan ibu sendiri. Kamu sekarang adalah milik suami kamu."
Tersentak dengan itu saya berkata, "Ibu, saya bukan mahu ceritakan hal rumahtangga saya. Saya cuma mahu minta pandangan ibu, mengapa saya begitu? Adakah normal?"
Ibu tersenyum.
"Anakku, suatu hari ada sorang lelaki mahu mengadu kepada Saidinar Umar R.A berkenaan isterinya yang suka membebel padanya, tetapi sebaik sahaja melihat Khalifah Islam yang paling garang dan digeruni musuh itu, lelaki itu membatalkan hasratnya dan terus pulang.
Ini kerana, semasa beliau hendak masuk berjumpa Saidina Umar, beliau terdengar isteri Saidina Umar sedang membebel kepada Khalifah Islam itu. Sedangngkan khalifah pun sedang dibebel isterinya, apalah yang dia mampu tolong lagi?
Ketika dia berpaling hendak pergi, tiba-tiba Saidina Umar memanggilnya dan bertanya, "Apa hajat kamu datang ke mari?"
Lelaki tadi menjawab, "Aku datang hendak mengadu hal isteri aku, tapi aku lihat isterimu pun berkelakuan demikian terhadapmu."
Saidina Umar tersenyum lalu berkata, "Tidak patut kalau aku tidak sabar dengan kerenahnya. Bukankah dia telah memasak makanan untukku, membasuh pakaianku, menjaga anak-anakku dan dia tempat aku mendapat hajatku? Sabarlah, sesungguhnya keadaannya itu tidak lama (nanti akan baik sendiri)."
Jadi, adalah normal kita perempuan ini terkadang membebel, tetapi bukanlah bermakna hari-hari begitu. Sekiranya hari-hari, itu namanya perempuan sakit. Iyalah, kepada siapa lagi kita mahu mengadu selain kepada suami sendiri. Lagipula, kita perempuan ini, semarah mana pun kita, tetap sahaja kita sayang kepada suami.
"Jadi, adakah suami saya itu sebenarnya sedang mencontohi Saidina Umar?" soal saya segera, kerana hati saya menjadi sangat lapang mendengarnya.
"Ibu tidak tahu. Tetapi ibu tahu seperkara. Memang benar, Allah tidak memberikan kamu suami yang kaya, yang tinggi sekolahnya, yang kacak rupanya, tetapi Allah kurniakan kamu suami yang taat kepada-Nya dan ikhlas mengasihi kamu. Kerana taat dan ikhlasnya itu, Allah mudahkan dia dengan memudahkan hati kamu lembut dan hilang rajuk. Lembut hati kamu untuk ketawa dan lembut hati kamu untuk kembali ceria. Kamu sangat beruntung, kerana kamu juga mendapat tempiasnya. Ingatlah, keluarga yang gembira bermula dengan isteri yang gembira, dan kamu sudah memperolehnya."
Hati saya semakin berbunga-bunga, sepertinya cinta saya kepada suami kembali basah, dan tidak sabar mahu sampai ke rumah, menunggu pulangnya suami saya. Sampai sahaja suami saya di depan pintu terus dia berkata, "Dik, kamu sudah makan?"
Saya tidak menjawab soalannya, sebaliknya terus meluru memeluk dia dengan erat-erat, dan saya tidak mahu lepas. Terima kasih Tuhan, kerana memberikan suami ini.
"Dik, kamu mengapa, dik?"
"Saya sayang...." Tidak mampu saya meneruskan kata-kata saya, kerana sudah ada air mata bening yang tumpah ruah daripada mata.
"Dik, abang pun sayang. Jangan menangis, dik."

Wednesday, 2 May 2012

Terima Kaseh

assalamualaikum...
ahaaaaaaa xsgka yea dh msuk bulan 5, masih dpt gift..haha cm xcaye pulaaakkk...
aku pon xtau nk ckp ape, just nak ucap tqvvm..hehe btw i l0oikee it !!!

trang tang tang....




 tengok kotak pon dah cute kot..nie la 1st time aku dpt hadiah nie...cayaaaaaa laaaa tenkayu ya incik
tunggu kawan ajar cara nak pakai..
try lilit2, xjadi...penin den

HAHAHAH

FAIL

Sunday, 29 April 2012

Bingkisan Doa

SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA MANUSIA,
TAK SEMESTINYA MANUSIA CINTA KEPADA KITA,
TETAPI SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA ALLAH,
NESCAYA CINTA ALLAH TIADA PENGHUJUNGNYA.
SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA MANUSIA,
KITA AKAN CEMBURU KEPADA ORANG YANG MENCINTAI
ORANG YANG KITA CINTAI,
TETAPI SEKIRANYA KITA CINTA KEPADA ALLAH,
KITA AKAN TURUT MENCINTAI
ORANG YANG MELABUHKAN CINTANYA KEPADA ALLAH JUGA.
YA ALLAH,
ANDAINYA DIA ADALAH JODOH YANG DITETAPKAN
OLEH-MU KEPADAKU,
MAKA CAMPAKKANLAH DALAM HATIKU CINTA KEPADANYA ADALAH
KERANA-MU,
DAN CAMPAKKANLAH DALAM HATINYA,
CINTA KEPADAKU ADALAH KERANA-MU.


NAMUN,
ANDAINYA DIA BUKANLAH JODOH YANG DITETAPKAN OLEH-MU KEPADAKU,
BERIKANLAH KU KEKUATAN AGAR PASRAH DALAM MENGHARUNGI UJIAN,
YANG KAU BERIKAN KEPADAKU.


YA ALLAH,
JIKA AKU JATUH CINTA,
CINTAKANLAH AKU PADA SESEORANG YANG MELABUHKAN CINTANYA PADA-MU, AGAR BERTAMBAH KEKUATANKU UNTUK MENCINTAI-MU.


YA MUHAIMIN,
JIKA AKU JATUH CINTA,
JAGALAH CINTAKU PADANYA AGAR TIDAK MELEBIHI CINTAKU PADA-MU.


YA RABBANA,
JIKA AKU JATUH HATI,
JAGALAH HATIKU PADANYA AGAR TIDAK BERPALING PADA-MU.


YA RABBUL IZZATI,
JIKA AKU RINDU,
RINDUKANLAH AKU PADA SESEORANG YANG MERINDUI SYAHID DI JALAN-MU.


YA ALLAH,
JIKA AKU RINDU,
JAGALAH RINDUKU PADANYA AGAR TIDAK LALAI AKU MERINDUI SYURGA-MU.


YA ALLAH,
JIKA AKU MENIKMATI CINTA KEKASIH-MU,
JANGANLAH KENIKMATAN ITU MELEBIHI KENIKMATAN INDAHNYA BERMUNAJAT DI SEPERTIGA MALAM TERAKHIR-MU


YA ALLAH,
JIKA AKU JATUH HATI PADA KEKASIH-MU,
JANGANLAH BIARKAN AKU TERTATIH DAN TERJATUH DALAM PERJALANAN PANJANG MENYERU MANUSIA KEPADA-MU.


YA ALLAH,
JIKA KAU HALALKAN AKU MERINDUI KEKASIH-MU,
JANGAN BIARKAN AKU MELAMPAUI BATAS SEHINGGA MELUPAKAN AKU PADA CINTA HAKIKI DAN RINDU ABADI HANYA KEPADA-MU.
Mati hanya sekali jadikannya pada jalan Allah,

Tuesday, 28 February 2012

Keinsafan

Tiada air mata yang dapat menenangkan jiwa

KECUALI

air mata Taubat !!!!


Lagi-Lagi UPU

hadoi hadoi !!!!

poning den, UPU lagi !!!

ingat senang ke nak pilih !!!
susah gilerrr....

aku xtau nak pilih ape lg nie.. Pin no. dh ade, HAHAHA

kalau xisi rugi w0o0o...

so, solat istikharah boleh?? hehe

nanti aku buat !!

and

pilihan U aku sekarang nie kan kan ...

UniMAP (Perlis)
UPM (Selangor)
UTM (Johor)

tapi tngok kelayakan jugak, aku mampu ke??? ermmm huuuhhh

Poning !! pusying2 !! alahai Mak Temah !!

Wednesday, 8 February 2012

Killer Laaa

HAHAHA apekes nie dpt lg soklan membunuh !!!
bertuah jgk aku nie upenye yea, hahaha
baiklah cik piah yg comel !!
nie jwpn dr kekasih gelapmu jannah jamil !!!
HAHAHHA

sori mr'H', pinjam dy jap....

teeeettttt

#masa sekolah menengah,hmpa suka sbjek apa?haha
kalau ckp Syariah Islam, caye x? ahhh peduli ape, kene caye gk !! menarik subjek nie tau..nk tau?? cube la baca..

#hmpa ska makan apa?
emm makan erk, jap byk sgt tp terpaling suke la pajeri terong plus ikan keli goreng !! perrghh nia yg lapo nie..
tanggungjawab piah tok belanje oke :-)
sape suruh tanye soklan nie, Hee

#dulu masa kecik2,mak hmpa pnggil hmpa apa erk?
"kakak" asenye sampai sekarang still "kakak"..
maklum la insan bertuah lahir awal antara adik-beradik yg lain..
kredit tok ibu abah saye yea..oppsss hehe

#hmpa ada bf/gf x?haha
op0co0otttt !!!
Alif....Baa....Taa
Alif Ba Ta 
Alif Ba Ta 
Alif Ba Ta, 
Hehehe

senang je, ade !! BF(boyfren)kn Not SBF (SpecialBoyfren)
HAHAHA

#hmpa ska kaler pa?
sejak azali hanya PINK !!! setia x?? haha setia kn !!
ha dah tau t bole la cik piah bg adiah kat saye yea, alhamdulillah rezeki usah ditolak !! :)

#hmpa pndai bwak keta/moto/basikal x?haha
boleh la...xcaye jgk? nk bukti mai dtg Ipoh..

#bnda yg hmpa qasa hmpa pling syg?
bende?? emm bende pling sayang, album gambar kot!!
HAHAHA gambar sape?? Rahsia negara

#list nma kwan baek hmpa 5 org kat tmpat hmpa blajaq skunk..
ish3 kalau senaraikan pon mesti cik piah xkenal,
oke la xnak menghampakan cik piah, sudi2 la berkenalan yea, haha

nie dy insan bertuah yg rapat gn jannah jamil..

1. Afiqah Jamil
2. Nurul Idayu
3. Nurul Munirah
4. Hazirah Halmi
5. Suraya Marlia

#hmpa target nk kwin umuq bqapa?haha*killer nya soalan
tau xpe, killer gilerrrr,
xtau la, tp kalau bole jodoh 2 biar awal, kalau dulu2 kawan tanye mesti jawapnnye area 25 tahun gitu, opsss 5 more years, HAHA

ap2 pon kite merancang, Allah yg tentukan..

#bnda pling tacing hmpa pernah hadapi?
bende lg?? kalau bkn bende bole? hahaha
paling tacink bile ade seseorang menyanyikan lagu (realiti) telinge nie yg dengar !! terharunyeeee

#hmpa pernah bercinta?bqapa kali ea?hehe
perlu erk?? pernah,sekali,but skg tak dh, biar masa yg menentukan!! i'm still loving him
tp kalau bole biar la cinta yg pertama 2 menjd cinta yg terakhir..
wah3 !! 

segalanya berserah pd Allah S.W.T


*maaf xikot rules yg ditetapkan, nanti2 kite post erk !!
time 2 cik piah kene jwb plak !!