Tuesday, 29 November 2011

Memasak

eehhheeem3 !!!!!!!!
bkn sakit tekak tapi cume nak kato i'm heppy

hehehe sabtu nie aku join pertandingan memasak ! giLo xgiLo ! aku mati2 ingt aku xdpt masuk sbb dengo kabo dh pen0h ! aleh2 Zen (Ketua Block) serbu bilik aku, katony0 nak aku masuk sekali ! cantek ! oke je ! alhamdulillah la kan dpt msauk ! kah kah kah .. menang xmenang tolak tepi ! asalkan dpt lingkupkan kuali, aku dh puas hati kot urrmm , kih3

time2 tgh nk berbincang strategi negara nie, bole plak Zen ckp dy xjadi masuk ! memg nk kene pal0ng kepala kwn aku sorg nie ! aishhh memg memg ! nasib ade Nadia, Nisa & Aqilah, kalau x ! memey tak la !

so debar jugek nak tunggu sabtu nie ! tup tap tup tap 

menunye :
ayam masak lomak cili api
puding jagung
bandung

CHAIY0K!!

ha berselisih dgn program kerjaya plak kot ! aku nk g program 2 jgk ! kalau bole nk g awal2 leh kutip ape yg bole dikutip ! kalau lambat ! melepas la aku ! puteh mat0 orang kat0 !

aishh xdapek plak den nk borak pepanjang ! bany0k kej0 lg nih ! tata 

Monday, 28 November 2011

Kisah Habil & Qabil

Manusia pertama hidup di dunia adalah Nabi Adam A.S. Beliau telah diturunkan ke dunia ini  bersama pasangannya Siti Hawa setelah mengingkari perintah Allah supaya jangan memakan buah Khuldi di dalam taman syurga, namun atas godaan Iblis, mereka memakannya juga dan tercampaklah mereka serta keturunan manusia ke muka bumi ini. Mereka hidup di dunia dan dikurniakan dua pasangan kembar iaitu Qabil dan Iqlima serta Habil dan Lubuda.
Dikisahkan apabila anak-anak Nabi Adam telah memasuki alam remaja, maka Nabi Adam berfikir cara supaya anak-anaknya tidak terjebak dalam maksiat. Lalu Allah mengilhamkan kepada Nabi Adam agar mengahwinkan kedua puteranya dengan kedua puterinya. Setelah mendapat ilham dari Allah, maka Nabi Adam menetapkan bahawa Qabil dikahwinkan dengan adik kembar Habil iaitu Lubuda manakala Habil dikahwinkan dengan adik kembar Qabil yakni Iqlima.

Dialog Suami Isteri Di Malam Pertama

Di malam yang hening, merupakan malam pertama bagi sepasang suami isteri ini, malam penentuan pertarungan hak dan batil. Malam yang dinanti-nantikan oleh sepasang mempelai yang baru hangat diraikan dalam majlis kenduri tengahari tadi. Alam bagaikan mengerti, hujan rintik-rintik dan sejuk yang nyaman di perkampungan seperti ingin membasahkan kehangatan suami isteri malam ini.
Suatu yang mengesankan ialah inilah kali pertama mereka bersua muka, menatap wajah pasangan dengan lebih dekat, menyentuh kulit mulus isteri yang dicintai dan inilah debaran malam pertama bagi mereka. Sebelum ini , mereka tidak pernah sedekat ini, jika adapun bertemu di hadapan keluarga masing-masing, jika ada pun bertemu bersama kawan-kawan. Tidak pernah mereka berjalan beriringan, tidak pernah mereka menjangka bahawa satu perkenalan, satu masa yang singkat terus membawa kepada jinjang pelamin. Alam pernikahan yang begitu asing bagi mereka.

Sunday, 27 November 2011

Kematian

100 hari sebelum kematian
Ini adalah tanda pertama dari Allah kepada hambanya dan hanya akan disedari oleh mereka-mereka yang dikehendakinya. Walaubagaimanapun semua orang Islam akan mendapat tanda ini cuma sama ada mereka sedar atau tidak sahaja. Tanda ini akan berlaku lazimnya selepas waktu Asar. Seluruh tubuh iaitu dari hujung rambut sehingga ke hujung kaki akan mengalami getaran atau seakan-akan mengigil.
40 hari sebelum kematian:
Tanda ini juga akan berlaku sesudah waktu Asar. Bahagian pusat kita akan berdenyut-denyut. Pada ketika ini daun yang tertulis nama kita akan gugur dari pokok yang letaknya di atas Arasy Allah. Maka malaikat maut akan mengambil daun tersebut dan mula membuat persediaannya ke atas kita antaranya ialah ia akan mula mengikuti kita sepanjang masa. Akan terjadi malaikat maut ini akan memperlihatkan wajahnya sekilas lalu dan jika ini terjadi, mereka yang terpilih akan merasakan seakan-akan bingung seketika.
7 hari sebelum kematian:
Adapun tanda ini akan diberikan hanya kepada mereka yang diuji dengan musibah kesakitan di mana orang sakit yang tidak makan secara tiba- tiba ianya berselera untuk makan.
3 hari sebelum kematian:
Pada ketika ini akan terasa denyutan di bahagian tengah dahi kita iaitu di antara dahi kanan dan kiri. Jika tanda ini dapat dikesan maka berpuasalah kita selepas itu supaya perut kita tidak mengandungi banyak najis dan ini akan memudahkan urusan orang yang akan memandikan kita nanti. Ketika ini juga mata hitam kita tidak akan bersinar lagi dan bagi orang yang sakit hidungnya akan perlahan-lahan jatuh dan ini dapat dikesan jika kita melihatnya dari bahagian sisi. Telinganya akan layu dimana bahagian hujungnya akan beransur-ansur masuk ke dalam. Telapak kakinya yang terlunjur akan perlahan-lahan jatuh ke depan dan sukar ditegakkan.
1 hari sebelum kematian:
Akan berlaku sesudah waktu Asar di mana kita akan merasakan satu denyutan di sebelah belakang iaitu di kawasan ubun-ubun di mana ini menandakan kita tidak akan sempat untuk menemui waktu Asar keesokan harinya.
Tanda akhir sebelum kematian:
Akan berlaku keadaan di mana kita akan merasakan satu keadaan sejuk di bahagian pusat dan ianya akan turun ke pinggang dan seterusnya akan naik ke bahagian halkum. Ketika ini hendaklah kita terus mengucap kalimah syahadah dan berdiam diri dan menantikan kedatangan malaikat maut untuk menjemput kita kembali kepada Allah yang telah menghidupkan kita dan sekarang akan mematikan pula.

Bidadari Syurga Memandikan jenazah Maryam

Nabi Isa adalah nabi yang dilahirkan tanpa ayah dengan izin Allah dan Maryam adalah ibu yang telah melahirkan, menjaga dan mendidik Nabi Isa dengan penuh kasih sayang. Suatu hari Nabi Isa telah bekata kepada ibunya, “Sesungguhnya dunia ini adalah kampung yang akan musnah dan sesungguhnya akhirat itu adalah kampung yang kekal, oleh itu, marilah ibu besama saya”.
Setelah berkata demikian, maka berangkatlah mereka menuju ke gunung Lebnon. Apabila sampai di gunung tersebut, maka Nabi Isa dan ibunya berpuasa di siang hari dan mendirikan solat di malam hari. Makanan mereka terdiri daripada pohon kayu dan meminum air hujan sahaja.
Setelah sekian lama Nabi Isa dan ibunya tinggal di gunung tersebut, maka suatu hari Nabi Isa turun dari gunung tersebut untuk mencari daun kayu untuk mereka berdua berbuka puasa. Setelah Nabi Isa turun ke bawah, datanglah malaikat menghampiri Maryam dan berkata, “Assalamualaiki ya Maryam, orang yang sangat patuh mengerjakan puasa pada siang hari dan mengerjakan solat pada malam hari”.
Sebaik saja Maryam melihat orang yang memberi salam itu, maka Maryam berkata, “Siapakah kamu ini? Badan dan seluruh anggotaku menggeletar dan berasa takut mendengar suaramu”. Malaikat tersebut menjawab, “Aku adalah malaikat yang tidak mempunyai belas kasihan kepada sesiapa pun baik anak kecil, orang tua atau sebagainya sebab aku adalah malaikat pencabut nyawa (Izrail)”.

Jibril Dicipta

Telah bersabda Rasulullah S.A.W bahawa, “Sesungguhnya Allah telah menciptakan malaikat Jibrail dengan bentuk yang sangat elok. Jibrail mempunyai 124,000 sayap dan di antara sayap-sayap itu terdapat dua sayap yang berwarna hijau seperti sayap burung merak, sayap itu antara timur dan barat. Jika Jibrail menebarkan hanya satu daripada beberapa sayap yang dimilikinya, maka ia sudah cukup untuk menutup dunia ini”.
Setelah memandang dirinya yang tampak begitu indah dan sempurna, maka malaikat Jibrail pun berkata kepada Allah, “Wahai Rabbku, apakah Engkau menciptakan makhluk lain yang lebih baik daripada aku?” Kemudian Allah pun menjawab pertanyaan malaikat Jibrail, “Tidak”. Mendengar jawapan Allah, maka malaikat Jibrail pun berdiri dan melakukan solat dua rakaat untuk bersyukur kepada Allah. Pada setiap rakaat solat yang dikerjakan oleh malaikat Jibrail, dia menghabiskan masa selama 20,000 tahun lamanya.

Jin Ifrit & Ayat Kursi

“Allah, tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia, yang tetap hidup, yang kekal selama-lamanya mentadbirkan (sekalian makhlukNya), yang tidak mengantuk usahkan tidur, yang memiliki segala yang ada di langit dan yang ada di bumi. Tiada sesiapa yang dapat memberi syafaat (pertolongan) di sisiNya melainkan dengan izinNya, yang mengetahui apa yang ada di hadapan mereka dan apa yang ada di belakang mereka, sedang mereka tidak mengetahui sesuatu pun dari (kandungan) ilmu Allah melainkan apa yang Allah kehendaki (memberitahu kepadanya). Luasnya Kursi Allah (ilmuNya dan kekuasaanNya) meliputi langit dan bumi, dan tiadalah menjadi keberatan kepada Allah menjaga serta memelihara keduanya, dan Dialah yang Maha Tinggi (darjat kemuliaanNya), lagi Maha Besar (kekuasaanNya)”.
Di atas adalah bacaan dan maksud ayat Kursi yang diterjemahkan dalam bahasa melayu. Ayat Kursi amat agung di sisi Allah S.W.T dan ketahuilah bahawa sewaktu ayat ini diwahyukan kepada Rasulullah, terdapat beribu-ribu malaikat yang mengiringi ayat Kursi kerana kebesaran dan kesuciannya. Oleh kerana keagungan ayat ini, maka jin kafir yang paling kuat yang digelar Ifrit pun tidak mampu menahan kehebatan ayat Kursi sehingga ia mati. Ikuti kisahnya.
Pada suatu hari, seorang pedagang bernama Ka’ab telah pergi ke negeri Basrah dengan membawa barang dagangannya untuk dijual. Setelah Ka’ab sampai di sana, dia mencari tempat penginapan, tetapi semuanya telah dipenuhi oleh pedagang-pedagang yang telah datang lebih awal. Kemudian Ka’ab melihat ada sebuah rumah kosong yang dindingnya terdapat banyak sarang labah-labah. Kelihatannya rumah itu telah lama tidak didiami orang. Ka’ab bertemu dengan tuan rumah tersebut dan ingin menyewa tempat itu selama lebih kurang satu minggu.
Kata tuan punya rumah tersebut, “Rumah ini aneh sekali, selalu menjadi buah bicara masyarakat ramai. Menurut kata orang, rumah ini didiami oleh jin Ifrit dan banyak orang yang mendudukinya menjadi binasa”. Ka’ab berkata, “Meskipun demikian memandangkan tempat lain tidak ada, saya sanggup tinggal di sini asal saja tuan mengizinkan”. “Baiklah, saya tidak keberatan dan saya tidak mengambil sebarang bayaran”, kata tuan rumah.


Ka’ab tinggal di rumah itu mulai petang hari dan tidak merasa takut tetapi apabila tengah malam, Ka’ab nampak bayang hitam dengan dua biji mata menyala-nyala seperti api mendekati dirinya. Maka Ka’ab bangun membaca, “Allahula ilaha illa huwal hayyul qayyuum” tetapi bayang-bayang itu selalu mengikuti apa-apa yang dibaca oleh Ka’ab sehingga hampir pada akhir ayat. Tetapi setelah Ka’ab membaca akhir ayat berbunyi, “Walaa ya uduhu hifzuhumaa wa huwal alyyul adziim” tidak terdengar lagi suara yang mengikutinya.
Ka’ab hairan dan ulanginya lagi membaca kalimah terakhir tersebut, “Walaa ya uduhu hifzuhumaa wa huwal alyyul adziim” tetapi tidak terdengar lagi suara yang mengikutinya, maka dibacanya berulang kali dan bayangan hitam itu pun hilanglah dan pandangan Ka’ab. Kemudian Ka’ab terbau sesuatu bau seperti ada sesuatu yang terbakar. Kemudian Ka’ab tidur di tempat itu dengan tidak mendapat apa-apa gangguan.
Keesokkan paginya Ka’ab mendapati di salah satu sudut rumah itu terapat bekas-bekas seperti ada sesuatu yang telah terbakar dan nampak ada abunya. Di saat itu Ka’ab mendengar suatu suara berkata, “Hai Ka’ab, engkau telah membakar jin Ifrit yang ganas”. Ka’ab hairan dan berkata; “Dengan apa aku membakarnya?” Jawab suara itu, “Dengan firman Tuhan: Walaa ya uduhu hifzuhumaa wa huwal alyyul adziim”.
Seperti yang diketahui umum, jin Ifrit telah wujud dari zaman 
dahulu lagi dan ia pernah diceritakan 
bahawa jin Ifrit adalah salah satu daripada 
pembantu Nabi Sulaiman yang hebat sewaktu 
pemerintahan baginda.

Friday, 25 November 2011

Sedih vs Kecewa

ermm siyez aku ckp, aku upset gile kau buat aku cmnie..
aku tatang kau bagai minyak penuh ! aku sayang kau giler2..
ini yang kau balas pada aku !
aku sedeh sgt kau buat aku cmnie !
sebelum nie, kau la yang setia teman aku ! kau sentiasa ade kat sisi aku ! aku susah ke aku senang ke mesti kau ade ! aku rase kosong bile kau xde..
kenape kau buat aku cmnie ! aku sayang kau cm nyawa aku sendiri tau ! :-(

kembali la pada aku ! aku merayu ! jgn merajuk sampai buat aku xtentu arah pikirkn kau !
jangan seksa jiwa aku ! 

tak pe la..

Thursday, 17 November 2011

Chamilz Hanafi

Hahahahha tetibe je tingat kat anak pakcik Hanafi sorg nie !
cik jannah nak balek Nogoghi dh ! tp jeles kat incik syamil nie !
dy dpt cuti sem 3minggu ! stat 24 hb 11 nie
tak aci . tak aci . tak aci . tau
nak jugak lelame duk ipoh nie !

uuurrrmmmm

ha jeng jeng jeng nak wat keje xbaek nie ! nak publish gambo dy ! 
wawawaaawa t0ink3x

Ha nie la org yg digembar gemb0rkan lam post kali nie..
hehe maap yea incik !
tataaaa


Hari Jumaat

alahai hari nie ari jumaat dh ! xbestnye ! nk kene blek nun jauh kat negeri org tuh
NEGERI SEMBILAN
aishh apo ehh ! jannah jamil kene tanam semangat baru nie oke ! last sem kn ! 
jgn ingt yg dh lepas yea cik jannah ! arap result sem 1 oke la ! hehe amin ~

*************************

selamat tinggal FB ! hehe mcm la xleh on9 kat sane ! Btw memg susah nk on9 kat sane, sekali on9
memg xkn ingt dunia luar dh ! dasyat xdasyat 2 la HAKIKAT ! hehe

!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Sk0r y0ng sk0r !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

After this ...
No more berangan !
No more ingat masalah org !
No more tido memanjang
No more ape-ape je lah ! aishh

But 

More read Al-Quran
More study
More solat sunat
More puase sunat
More what ever la ! ehhehehe
janji yg baik2 aje !

" IPOH "
I wish SELAMAT TINGGAL
hehehe next year baru balek Ipoh

***************************************

satu je hakikat aku kene tanggung

Umor ku makin hampir ke angka 20-an
hahaha 2la hakikat cik jannah kene terime..
cam xcaye pon ade ! caye la
dah beso upenye anak dara pakcik jamil al-jamilah nie!!
bhahahaha no la ! incik jamil je sudah !

that's all ! wish me luck yea

tata atie ! sayanggg kau tau !!

Lub . Lub . Lub
ngeeeee~


Wednesday, 16 November 2011

Sorry Yea Cayunk

alahai sori yea yunk xdpt join kuar khamis nie ! almaklum dh nk balek kn, mood sdeh je nie! hehe
BOWLING erk? 
lagi la termangu2 kalau join ! sorry2 ! bkn xsudi tp ade kwn2 yunk kn, segan la ! 
!!!!!!!!!!!!  sorry  !!!!!!!!!!!!
ermm btw thanx sgt bg pinjam novel

dituju khas tok ezzatiehafiezah


sebagai penebus, jannah jamil publish gambo2 yunk erk seperti yg yunk nak kan tu 


tunggu sekejap :)


gambo2 kat bwh nie sume amek mase kitorg g KTM
aku nk beli tiket !
byk sdeh sbb mtor rosak then tunggu mekanik jd ak mainkan peranan jd jurufot0 sementara mnunggu! 
hahahah
nie la hasil tgn aku ..


jeng jeng jeng..

Tuesday, 15 November 2011

Manusia Tak Pernah Puas

assalamualaikum ! uhhhh
kali nie aku nak story sal diri aku ! aku tergolong ke dlm manusia yg xpernah puas dgn ape yg ade?
nth la ! sbb munasabab aku ckp cmnie c0z aku ase xpuas dgn cuti ! Allah ! erm malasnye nak balek matrik ! balek2 je teros MUET ! xbest langsung kot..  2la cam yg aku ckp manusia xpernah nak puas dgn ape yg ade ! oke oke aku bersyukur sekurang-kurangnye dpt jgk aku jeng0k rumah ! kn kn (penyedap hati) hehe baeekkk aku syukur ! uhhh semoga segala urusan dipermudahkn Allah tp sebelum tu aku pon kene mainkan peranan tok permudahkan urusan aku dgn Allah terutama dalam bab mendirkan solat ! kwn2 pon same k ! bile kte dah selesaikan urusan kte dgn Allah insyaAllah Allah pon akn permudahkan urusan kte ! jgn sekali-kali bersangka buruk pada Allah. aku ase nie je la kot coretan aku !

mood : nak sambung cuti (angan2 yg xmungkin berlaku) FullStop

Monday, 14 November 2011

Nafsu

هي النفس ان أنت سامحتها
رمت بك أقصى مهاوي الخديعة
فإن شئت فوزا فناقض هواها
وإن واصلنك أجزها القطيعة
ولا تعبأنّ بميعادها
فميعادها كسراب بقيعة

Itulah hawa nafsu, jika kamu memberinya toleransi
Ia akan melemparkanmu pada jurang tipuan yang paling dalam
Apabila engkau ingin jadi pemenang, maka ingkarilah kehendak hawa nafsu
Jika ia tetap memburumu, balas dia dengan pemutusan
Janganlah engkau peduli janjinya
Kerana janjinya seperti seruan fatamorgana 
Serangkap Syair Daripada Al-Awaiq 

nota kecil :article di ambil dari blog student mesir

Elak 7 Perkara Selepas Makan

MEROKOK
Jangan merokok selepas makan. Kajian pakar membuktikan bahawa menghisap sebatang rokok selepas makan menyamai menghisap sepuluh batang rokok. Justeru, risiko diserang kanser adalah lebih tinggi.


MAKAN BUAH
Jangan makan buah sejurus selepas makan. Ini menyebabkan perut anda kembung. Sebaliknya makanlah satu atau dua jam sebelum atau selepas makan.

Tentang Solat

Ganjaran Bagi Mereka Yang Menjaga Solat


Diriwayatkan pada sebuah hadis, siapa yang menjaga sembahyang 5 waktu, maka Allah akan memuliakannya dengan 5 perkara iaitu;
  • Masuk syurga tanpa dihisab.
  • Dihindarkan dari seksaan kubur.
  • Dihindarkan dari kesempitan hidup.
  • Berjalan di atas sirat bagaikan kilat.
  • Diberi kitab amalnya dengan tangan kanan.
Balasan untuk Mereka Yang Meninggalkan Solat

Barang siapa yang meremehkan atau meninggalkan sembahyangnya dengan sengaja, maka Allah akan menghukumnya dengan 15 seksaan iaitu,


Ketika di dunia;
 1. Dicabut berkat pada umurnya.
 2. Dihapus tanda orang soleh pada wajahnya.
 3. Amalan yang dikerjakannya tiada pahala.
 4. Doanya tidak diangkat ke langit.
 5. Tidak mendapat pahala orang solehin.



Ketika mati;
6. Mati dalm kehinaan.
 7. Mati dalam kelaparan.
 8. Mati dalam kehausan, walau diberi air selautan pun  tidak
     mencukupi. 



Ketika dalam kubur;
9. Disempitkan kuburnya hingga berselisih tulang rusuknya.
10. Dinyalakan api di dalam kubur lalu bermainlah ia di dalamnya siang dan malam.
11. Didatangi ular `Syuja` yang buta mata dan kukunya dari besi dimana

setiap kuku panjangnya mengambil masa perjalanan sehari.


Ketika hari kiamat;
12. Diberatkan hisabnya.
13. Mendapat kemurkaan Allah.
14. Dimasukkan terus ke dalam neraka.
15. Putus dari rahmat Allah.



Dosa Meninggalkan Solat


Meninggalkan sembahyang adalah satu-satunya pemisahan antara keimanan dengan kekufuran. Dosa setimpal untuk mereka yang meninggalkan sembahyang bagi setiap fardu adalah seperti berikut;


Subuh     - satu fardu yang ditinggalkan Allah akan mencampakkannya  
                  ke dalam neraka selama 60 tahun.

Zuhur     - satu fardu yang ditinggalkan, dosanya sama seperti
                 membunuh 1000 orang Islam.

Asar       - satu fardu yang ditinggalkan, dosanya samalah seperti  
                  meruntuhkan kaabah.

Maghrib - satu fardu yang ditinggalkan, dosanya sama seperti seorang  
                  itu berzina dengan ibu (bagi lelaki) atau bapa (bagi  
                  perempuan).

Isyak      - satu fardu yang ditinggalkan, Allah tidak akan meredhai
                  hidupnya di atas muka bumi ini.
 



Cara Pakai Cincin & Potong Kuku Dlm Islam


Sekarang ni ramai yang pakai cincin....tapi ikut suka dia je..

sunnah nabi jarang nak ikut ..

Dikatakan bahawa menyimpan sebatang jari kuku yang panjang,
dosanya sama seperti memelihara sekandang babi !!!! ..oppss
khinzir lembut sikit , jika kesemua jejari kita menyimpan kuku
yang panjang.... bayangkanlah dosa yang telah kita tanggung untuk
kesemua babi-babi tersebut..... potonglah kuku anda.

Salah Nie



Ilmu Perlu Dikutip

بسم الله الرحمن الرحيم

tetibe tersentak hati bile melihat kesungguhan org lain mnyampaikan ilmu melalui coretan di blog ! aku pon nk jd mcm tu jgk ! insyaAllah !! segala ilmu harap dpt dikongsikan bersama ..

baiklah mulai saat ini detik ini..
aku akn kumpul sebanyak mane ilmu yg bermanfaat utk aku amalkan serta dikongsi bersama teman2 yg lain.. 
amin mudah2an ilmu nie mndapat keredhaanNya..

mungkin akn terselit jugak kisah hidupku ! almaklum dh mcm diari kan ! hehehe

Sunday, 13 November 2011

Bersin



Daripada Abu Hurairah r.a.,“Apabila Rasulullah s.a.w. bersin, beliau meletakkan tangannya atau kain bajunya ke mulutnya untuk menutupnya sambil memperlahankan bunyi bersin itu.” (HR Abu Daud)

Dari Abu Hurairah r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda, “Jika seseorang itu bersin, maka hendaklah dia memberi pujian kepada Allah dengan mengucapkan “الْحَمْدُ لِلَّهِ” [Alhamdulillah] (Segala puji untuk Allah). Manakala bagi setiap Muslim yang mendengar saudaranya bersin hendaklah mendoakannya dengan menyebut “يَرْحَمُكَ اللهُ” [Yarham kallah] (semoga Allah memberi rahmat kepadanya). Dan jika orang yang bersin mendengar saudaranya menyebutkan “يَرْحَمُكَ اللهُ” [Yarham kallah], maka hendaklah dia mengucapkan “يَهْدِيْكُمُ اللهُ وَيُصْلِحُ بَالَكُمْ” [Yahdikumullah wayus-lihu balakum] (Semoga Allah memberi petunjuk kepadamu dan memperbaiki keadaanmu).” (HR al-Bukhari)

Menguap





Nabi bersabda, "Sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang bersin, dan membenci orang-orang yang menguap. Maka apabila seseorang kamu menguap, jangan sampai berbunyi haaa haaa, kerana yang demikian itu daripada syaitan yang mentertawakanmu." (HR Muslim)

Rasulullah Muhammad SAW bersabda: " Sesungguhnya Allah Ta'ala membenci orang yang menguap. Menguap itu adalah daripada syaitan. Maka apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia menahannya semampunya. Sebab sesungguhnya apabila seseorang kamu menguap, syaitan akan mentertawakannya." (HR Bukhari)

Rasulullah saw. : Apabila seseorang kamu menguap, hendaklah dia meletakkan tangan pada mulutnya, kerana sesungguhnya syaitan itu akan masuk (melalui mulut yang terbuka). (HR Muslim)

Nabi bersabda, “Menguap ketika solat itu daripada syaitan. Oleh itu, apabila kamu terasa ingin menguap, maka hendaklah berusaha menahannya.” (HR At-Tirmizi).

Kisah Wanita dalam Al-Quran

Tentunya, kisah yang ada dalam Al Quran bukanlah sekedar kisah untuk dongengan belaka, tetapi, dari setiap kejadian yang di abadikan dalam Al Quran…
Ia mengandung hikmah, pelajaran, tuntunan, petunjuk bagi manusia.

Karena itu, hanya beberapa manusia tertentu saja... yang Allah abadikan dalam Al Quran. Mereka adalah para Nabi dan Rasul, para orang-orang yang sholeh, dan juga manusia-menusia yang mendurhakai Allah agar manusia mengetahui apa akibatnya jika mereka mendurhakai Allah.



Termasuk di dalamnya adalah kisah para wanita yang disebutkan dalam Al Quran baik ia disebutkan secara langsung, maupun tidak langsung..secara singkat mereka adalah ;

Best Of Luck

assalamualaikum ! 
smemangnye aku xtau nk story ape ! cume nk wish GUD LARK tok kwn baik aku Syamil Hanafi ! 
Ya dia sememangnye baik pada aku !
maaf la kalau bahasa kekadang 2 ikot sedap mulut bak perisa oren gitu ! hehe xde niat lain pon !
cume cume ape yea ! nth la ! hehe kekdang aku nie memg garang sket tp aku heran jgk bile org xcaye yg aku nie garang ? jannah jamil garang ke syamil hanafi? 
 :-( soklan yg aku xde jwpnnye ! :-)

pepon buat yg terbaik oke ! kawan2 aku semuanye bijak2 belaka ! 
garang xbermaksod xsuke kn kn ! hehehe chaiy0ok ! aja2 fighting !
tok kwn2 syamil hanafi kat sane 2, I wish luck ! 
semoga Allah permudahkan urusan kalian !

"..ud'u alaikum daaiman finnajah..Amin "
bittaufiq wannajah
:-)




Saat kejayaan ditagih...
usaha itu menjadi taruhannya...

Saat kejayaan diharapkan...
kosentrasi itu menjadi ukurannya...

Saat kejayaan diimpikan...
angan-angan itu menjadi peransangnya..

Saat kejayaan didambakan...
padaNya disandarkan segalanya...


A EmpatDuw0Pat

Nie la no bilik aku menetap kat matrik ! alhamdulillah dewan kuliah dpn block aku je tp nasib ak gk sbb bilik aku tersorok dr tmpat org lalu lalang ! hehe 

sebilik memg ade 4 penghuni tp ade gk yg 3 org ! alhamdulillah K.A.M.I lengkap !!

baeekk aku cite sal room8 aku, tp sal aku xde la k ! hehehe mau perkenalkan insan2 bertuah nie !


nie idayu ! sebaya aku tp aku awal tahun, dy akhir tahun ! hehe berjiran bulan rupenye kiteorg nie !
comel x? comel kn ! ramai yg terpikat nie ! eheeemm3 xleh ckp lebih2 kang kembang sebatu ! pasal dy nie, aisshhh panjang ceritenye ! mende paling pantang dlm diri dy Nascafe !
penah sekali aku bg dy minum, mak aiii xreti nak tido ! aktif ! mampos aku ! jenuh tadah telinge dgr dy speaking ! translate sebiji2 lak 2, hadoi law0k btoi la ! xtahan aku ! ayu2 alahai ! nasib aku syg dy tau ! setiap kali dy ajak aku jalan2, aku suke tau sbb aku meg kaki jalan tp
kalau bab2 shopping memg aku lemah ! aku xreti ! setakat jln 2 bole la sbb aku nie jenis memilih tau ! ermm ayu2 ! dy la kwn aku sekrg nie ! suke duke aku, aku story kat dy ! sygg ayu ..
dulu2 xbpe nk kenal sgt gn ayu nie, sekali kenal best tau ! tmbh lg perangai dy yg "giler2" sket ! hehehe oppsss ~~
 tp kn time dy study waktu mlm paling aku xberani nk kaco ! siyez gile muke dy ! haha kecut gk aku dibuatnye, gerun beb !

Saturday, 12 November 2011

Sabtu Yang Bosan

hehehe mane xbosan, ibu aku xde, sibuk pegi tolong sedare buat persiapan majlis kawen anak deme, aku?? haha malas la nk pegi.. t aku jgk yg bosan, duk umah leh bace novel !
cite dr pagi..
bangun2 je aku teros siap2 sbb ibu aku ajak pegi tesco pagi td.. aku yg tgh bosan pon ape lg, ikot sajee !! xlame pon, kejab je, then ade kenduri kawen mane nth, aku ikot je.. pas 2 balek umah, aku teros humban diri aku lam bilik ! ibu aku pegi umah sedare tolong2, gotong-royong tok kenduri..haduhh bosannye, nak buat ape yea ! buntu ! leh mati kutu aku dibuatnye !!! aku try gk cari2 majalah ape yg boleh jd teman, xde yg menarik ! sekali baru aku ingt yg aku ade pinjam novel dr atie ! hahahahhahahah yeeeeeeeaaaayyyyyy !!!
aku ape lg, teros g rak baju amek novel 2, hehehe alhamdulillah ade jgk peneman hilangkan boring.. tunggu jgk hndustan tv3 tp xde, hampeh btol ! dh la umah sunyi ! sekali adk2 aku gn abg aku pegi surau, lagi sunyi bhaaii ! tinggal sorg..abah ibu gn opah aku pegi umah sedare nuuhhh !!! alahai nasib ade kau novel oiiii !!
nie aku rehat jap mata, on9 la ape lg ! tunggu jgk ibu aku balek, xbalek lg nie, agknye mesti cm dulu jgk ! kol11 lebih baru blek ! sian jgk aku tgok ibu aku tu.. x pegi tolong nti mak sedare aku 2 tarek muncung cam dulu ! aisshhh xpaham aku ! xyah la tarek muke kalau org xdpt dtg ! nie x ! eeee geram je tau tp xpela, ibu aku ikhlas kan ! xbaik btol aku nie ! ermmm pejam celik pejam celik dh seminggu aku kat sinie.. jumaat nti aku kene balek sbb 19nov MUET ! writing, listening and reading ! cuak pon ade sbb xtau nk buat ape tok persediaan MUET nie, balek2 tros nk exam, mende yg paling aku xsuke sbb time 2 ak kompem still ase suasana umah kot ! ganggu waktu cuti ake je MUET nie !!

HAHAHAHAHA bosannye, bu cpt la baleekkk !!!

Friday, 11 November 2011

???????????

tajoknye aku xtau nk tar0k ape, lantak la !!
aku juz nk simpan kenangan aku dukung budak ! 
hahaha caya la jannah....

jeng jeng jeng ! ccaaakkkk !!!!

comel kan !!!

geram je aku tgok dak kecik, ase nk tareeekkkk2 je pipi dy tau ! hahaha
biar sampai lebam !!
baru syiioo0okk :-)

nie aksi aku ajar dy !
TERBAIIKKK
jd kn teladan k, amek iktibar !
hehehe mau try, silakan

"aku lah pewaris jannah jamil !!!!"

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHA



Thursday, 10 November 2011

Hancus Semuanya

waaaaaa selama aku hidup, xpenah jd cmnie tau ! abeh la aku ! cmne nie ? aduyai memg tak la kan kene bahan gn abah aku, xpe2 aku sahut je..

tgok je la gmbo nie.....

setelah semua org mkn, nie yg tinggal

see !!!! ade nmpak perbezaan daerah x? HaiLa xpenah tau aku masak sampai jd keling cm 2 ! pikir2 la ape pasal leh rentung tu?

aku pon xde jwpn dy ! ermm yg keling 2 1st round, 2nd and 3rd baru ok ! aku xtau nk story cmne, korg bace yea dialog nie...

abah : kakak, mai sinie jap.
aku : aisshhh ape ke he nye abah aku nie (bisik lam hati).
abah : tu wane ape (sambil tunjuk ke arah dinding)
aku : jingga.
abah : yg itu (sambil tunjuk ke arah siling)
aku : hitam (hahaha hamek abah, kakk dh tau permainan abah nie, padahal putih wane siling umah aku)
..layan ~~
abah : yang nie (sambil amek seketul kuih wane keling tu)
aku : putih bah .. HAHAHAHAHA

abeh tersembur gelak abah aku...

abah : ishhhh anak dara aku sorg nie la, pecah perot dibuatnye !!
aku : HAHAHAHAHAHA

hadoi malu bhai tp xpe, bkn selalu pon jd cmnie, xpernah !

ibu : HAHAHAHA bertahun2 masak cucuk, ape pasal leh rentung cmnie..
ibu : abeh la sape nk masunk minang CANCEL dibuat menantu..Hehe

abah : KAHKAHKAHKAHKAHKAHKAH

gelak pye gelak, aku nmpak ade uban kat rambut abah aku, hahaha
ape lg aku pon cabot la,

abah : adehhhhhh
aku : bah, nah tgok dh ade uban,
abah : mane? xnmpak pon
aku : sian abah yea..xnmpk erk, hehehehe

sekali ...

abah : ha bru nmpak (smbil pegang kuih keling 2 jg background)

hampeh.. nk kene kn abah aku, aku plak yg kene... eeeeee sabar je la

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA .. abeh sume dok pakat gelak termas0k aku

xpe2 :) aku redho...

********************

Renungan

LELAKI NAK CARI AWEK

ø Tak kisah laa dia freehair atau bertudung
ø Pakai seksi dan ketat satu kelebihan
ø Nak yang kulit putih jer , muka cantik tu paling dia nak
ø Tak kisah dia perangai macamana pon. Notty lagi dia suka
ø Boleh keluar rumah anytime , anywhere.
ø Nak yang gedik sana , gedik sini. Boleh pegang-pegang ~
ø Ada DARA ke takde ke tu belakang cerita. Kalau takde DARA , tu satu peluang baik

LELAKI NAK CARI ISTERI

ø Nak yang ALIM dan menutup aurat tu WAJIB !
ø Reti hormat orang tua
ø Nak yang pandai dekat dapur. Reti masak-masak
ø Tak kisah cantik ke tak janji sejuk je mata memandang
ø Nak cari yang pandai jaga maruah ! Tak boleh ada lelaki lain sentuh
ø Cari yang pandai jaga diri. Tak curang bila dia kerja
ø Nak yang SUCI jer .

So Paham-paham Lah Ya.. Hati-Hati Yer Wahai Wanita-wanita.. Jangan Terjerat Dengan Ayat Cinta Lelaki Macho.. Dan Jagalah Perangai Mu.. Hati Mu.. Dan Adab Mu..

well...to ladies,anda nak jadi AWEK or nk jadi ISTERI? renung2 kn dan selamat beramal... =P

Edisi Khas HAHAHA

Ha !!!! nie la yang jd dlm masyarakat kite sekarang ! aku tetibe je tertarik nak bace walaupon aku blom masuk fasa 2.. ermmm copy n paste nie la !!! bace jgn xbace ! aishhh


Kita biasanya balik ke rumah selepas kesibukan kerja di pejabat dengan niat untuk berehat melepaskan penat jerih.
Ada juga dikalangan kita yang berniat balik ke rumah sekejap untuk mengambil pakaian sukan dan kemudian terus ke gelanggang permainan bersama-sama dengan rakan-rakan sepejabat atau sepersatuan.
Tidak kurang pula yang sampai di rumah terus mengerjakan solat 'Asar dan kemudian ke halaman rumah meneruskan kerja-kerja menanam pokok bunga kesayangan kita itu.
Apabila sampai ke rumah, hanya anak-anak kita sahaja yang menyambut di pintu. Isteri kita yang "full-time-house-wife" tu, meneruskan pekerjaan biasanya seperti melipat kain, gosok baju atau menyapu halaman rumah petang-petang.

Wednesday, 9 November 2011

Terima Kasih

hari nie genap 3tahun dy pergi meninggalkan aku..bkn nie tarikh kematian dy tp nie tarikh aku dpt berita ttg kematian dy..dy 2 nth la aku sendiri xtau nme dy.. penah sebut tp aku dh lupe, maaf ! nk kata sedeh ade la jgk tp xbpe nk rase sgt sbb mase dy hidup sgt merunsingkan otak pikiran aku.. xbaik plak ckp cmnie kn kn, Al-Fatihah aku sedekahkan buat allahyarham.........


And jutaan terime kasih sbb penah mencintai aku sepenuh hati, tok elak dr org pikir yg tidak2, aku rase nie la mase aku nk cerite..ermmm nk kata sedeh story ak nie nth la, aku pon xtau nk bg kesimpulan cmne..


gambar hiasan

Tuesday, 8 November 2011

Rules of Life

Kadangkala kita mengidamkan sesuatu berlaku, tetapi yang lain pula yang terjadi. Sebaliknya, ada yang kita tidak inginkan sama sekali, tetapi itu pula yang berlaku. Apabila berlaku demikian hati kita pasti terusik. Sesal, kesal, marah dan kekadang sangat kecewa.  Jadi bagaimana kita harus menghadapi situasi sedemikian dengan sebaik-baiknya? kita perlu faham bahawa hidup ini ada peraturannya. Salah satu peraturannya ialah apa yang kita hendak tidak semuanya akan dapat dicapai. Inilah 'rules of life" – sunnahtullah. Siapa yang tidak mahu menerima hakikat ini... maka tidak layaklah dia hidup.


Tidak semua yang kita idamkan dapat dikecapi. Yang kaya, kadangkala tidak sihat. Yang ternama, dimusuhi orang. Yang sihat, terputus pula kasih-sayang. Inilah buktinya kita masih dan terus kekal sebagai hamba Allah. Hamba dicorakkan oleh Tuhan-nya. Justeru, kita tidak boleh memberontak, kenapa jadi begini? Kenapa gagal?


Jika itulah yang selalu bermain-main di dalam fikiran, itu petanda tidak puas hati. Suara berontak jiwa terhadap ketentuan Allah. Sedarlah bahawa kita hamba maka buatlah kerja kita sebagai hamba. Tuhan dengan ketentuan-Nya. Jadi, apabila diuji... katalah aku ini hamba Allah. Layaklah aku diperlakukan seperti hamba... Terusik hati itu biasalah, kita lemah. Merintih juga hati di dalam. Tetapi jangan sampai marah-marah, putus asa dan kecewa.


Apa yang Allah tentukan kadangkala kelihatan negatif pada kita, tetapi lama kelamaan kelihatan positif pula... Itulah yang dikatakan tadi, apa yang kita sangka buruk kadangkala baik untuk kita. Begitulah apa yang berlaku pada aku..


kita tetap memiliki dan dimiliki Allah