Friday 26 August 2011

Ramadhan VS Syawal :-)

Assalamualaikum kawan2 !


Alhamdulillah, sudah 26 hari umat Islam menunaikan ibadah puasa..kan kan, cepat je mase berlalu ! pantas !


agak2 penuh tak pose tahun nie ?? huhu~ aissshhhhh


bagi umat islam yang bergelar wanita..faham-fahamlah erk, huhu~..


Tapi bagi yang bergelar Kaum Adam jangan nak ponteng puasa plak tnpe sbb yg munasabah..tampo kang !
jangan nak bagi alasan "cuti" ! 


mcm2 ragam manusia aku nampak time2 Ramadhan nie, termasok la ragam aku sendiri, haha ! :-)

Kalau korang2 pendengar setia radio, mesti korang sndiri dah tau radio pon dah byk mainkan lagu2 raye, pesanan raye, n mcm2 lagi la, aku pon xtau sgt la! bagi deme yg diperantauan kesian xdpt balik Malaysia yer, byk2 kan bersabar erk, awal2 Ramadhan lagi dh ade ucapan "Salam Perantuan" kt dada2 akhbar ! bile la plak aku nk jadi cam deme2 tu, belajar kat oversea.. tp aku nie penak0t ! haha


 -gambo hiasan-
aiisshhh jelesnye aku neng0k ! soba je la !

ermmm sekarang nie masing2 dh balek rumah sendiri kan, so no wonder la kalau kedai2 kain baju, tudung dgn segala bagai pesyen 2 dipenuhi manusia ! almaklum nak dekat raye kan, beli itu ini, uhhh aku plak nth bile nk pegi beli kasut ! bkn ape, aku teringin sgt2 kot weeiiii ! hehe

Sekarang ni dah 10 malam terakhir..sepatutnye ramailah umat Islam yang berkunjung ke masjid..Nak beribadah untuk mengejar lailatul Qadr.. sepat0tnye itu la yg kite kene lakukan!


pada pemerhatian aku la kan 10 malam terawal..saf2 dlm masjid bapak aii pen0h gile kot sampai terpakse bentang tikar kat luar tok kaum muslim tak cukup ruang nak buat solat terawih..tapi bila 10 malam terakhir, yang tinggal beberapa kerat saf je..alasannye.."banyak kerja la" "alah penat la perot nk rehat.." "surau jauh la".. bagi suri rumah plak ade yg bg alasan "alah nk buat kuih raye la" "penat pegi jalan2 kat bazar td" ermm bermacam2 alasan dicipta manusia ! bkn selalu pon kan nak wat solat tarawih, nikmat kawan2 !

aku terkilan dgn sape yang cakap "alah baik xyah wat kalau hati xikhlas" aisehhh nape la ckp cm 2 ! sape yg ciptakan kita kalau bkn Allah, bkn selalu dpt bertemu Ramadhan right? ikhlas xikhlas 2 terpulang pd Allah nak terime ibadah kite atau tak janji kite buat ! pd mule2 mgkin ade yang ase cm xikhlas tp kalau dh biase, tinggal pon dah ase xlengkap hidup ! caye la ! 


Begitulah ragam manusia setiap tahun..Awal Ramadan..bersungguh2..Akhir Ramadan..bersungguh2 untuk menyambut Syawal..

Tak salah..

tak salah nak membeli atau menyiapkan persiapan untuk menyambut Syawal..Tetapi janganlah sehingga kite mengabaikan dan membelakangkan Ramadan yang mulia ni..Ramadan belum habis lagi..dah terhegeh2, terkinja2, atau terlebih excited nk syambut Syawal..

Selagi Ramadan itu masih ada,kite kumpulkanlah amalan yang sebanyak mungkin..Mungkin ini RAMADAN TERAKHIR kita..Hidup kite di dunia ini hanyalah pinjaman Allah semate2..Akhirnyee..kite akan kembali kepadaNYA jua..Sama2lah kite beristihgfar dan merenung kembali kesilapan yang telah kite lakukan..





Post kali nie yg saya sampaikan hanyalah untuk peringatan diri dan umat islam yg lain ! sekian maaf dipinta sekiranya ade terkasar bahasa ! Assalamualaikum ! :-)




No comments:

Post a Comment